ویکی دانلودها اپل احتمالاً پشتیبانی از کدک AV1 را به برخی محصولات خود اضافه خواهد کرد - ویکی دانلودها

اپل به‌تازگی از سیستم-روی-چیپ (SoC) جدید خود موسوم به M2 رونمایی کرده است. این تراشه درواقع جانشین جدید M1 محسوب می‌شود و ابتدا در مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی مورد استفاده گرفت. نتایج بنچمارک فاش‌شده از M2، تا حدودی قدرت عملکرد این تراشه را نشان داد و بدین‌تریب مشخص شد که اپل درمورد مشخصات آن اغراق نکرده است.

Neowin می‌نویسد، اگرچه قدرت عملکرد بسیار خوب تراشه‌ی M2 برای افرادی که مشتاقانه منتظر معرفی محصولات مجهز به این پردازنده هستند، بسیار جذاب به‌نظر می‌رسد، اما یکی از جنبه‌های ناامیدکننده درمورد این سیستم-روی-چیپ، عدم پشتیبانی از کدک AV1 است. این پردازنده از ۸K H.264 (AVC) و H.265 (HEVC) و همچنین فرمت ویدئویی ProRes اپل و پخش محتوا با وضوح ۸K پشتیبانی می‌کند. در بیانیه‌ی اپل آمده:

موتور رسانه شامل سیستم رمزگشایی ویدیویی با پهنای باند بالاتر است که از ویدیوهای ۸K H.264 و HEVC پشتیبانی می‌کند. موتور ویدیویی قدرتمند ProRes اپل نیز پخش جریان‌های متعدد ویدیوهای ۴K و ۸K را امکان‌پذیر می‌کند.

این در حالی است که اپل بخشی از کنسرسیوم Alliance for Open Media (AOMedia) است؛ نهادی که از سال ۲۰۱۸ وظیفه‌ی توسعه‌ی AV1 را برعهده دارد. بااین‌حال، شرایط موجود می‌تواند تغییر کند زیرا ظاهراً اپل درحال کار روی کدک AV1 است. تغییرات مشاهده‌شده در کتابخانه‌های چارچوب رسانه‌ی اصلی AVFoundation به یک متغییر جدید با عنوانkCMVideoCodecType_AV1 اشاره دارد و همین مورد باعث شده گمانه‌زنی‌هایی درمورد اضافه شدن پشتیبانی از کدک موردبحث به محصولات اپل مطرح شود.

پشتیبانی از کرک AV1 توسط اپل

مقاله‌ی مرتبط:

شما می‌توانید با مراجعه به این پیوند، این تغییرات را در اسناد توسعه‌دهندگان اپل مشاهده کنید. اگر با AVFoundation آشنایی ندارید، باید اشاره کنیم اپل از این چارچوب برای کار با رسانه‌های صوتی و تصویری (AV) مبتنی‌بر زمان (رسانه‌های متحرک) در watchOS، macOS، iOS و tvOS استفاده می‌کند، به‌ همین دلیل ممکن است سرانجام شاهد پشتیبانی گسترده‌ از AV1 در سراسر اکوسیستم غول فناوری مستقر در کوپرتینو باشیم. پشتیبانی از AV1 در محصولات اپل می‌تواند جایگاه این شرکت را بهبود دهد زیرا رقبای آن از سا‌ل‌ها قبل از کدک مورد اشاره پشتیبانی می‌کنند. به‌عنوان مثال اینتل درحال‌حاضر از رمزگشایی و همچنین رمزنگاری AV1 پشتیبانی می‌کند.

حال باید دید آیا اپل پشتیبانی از کدک AV1 را به تراشه‌ی جدید M2 خود اضافه خواهد کرد یا خیر. حتی در شرایطی که این پردازنده، فاقد پیش‌نیازهای سخت‌افزاری موردنیاز AV1 باشد، اضافه شدن نوعی قابلیت نرم‌افزاری برای ارائه‌ی قابلیت رمزگشایی این کدک، بسیار عالی خواهد بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 265 views بار دسته بندی : معرفی نرم افزار تاريخ : 20 ژوئن 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.