ویکی دانلودها اتوکلاوها همچنین به عنوان ضدعفونی کننده بخار شناخته می شوند - ویکی دانلودها

مقدمه ای بر اتوکلاو

 

اتوکلاوها همچنین به عنوان ضدعفونی کننده بخار شناخته می شوند و معمولاً برای کاربردهای بهداشتی یا صنعتی استفاده می شوند. اتوکلاو ماشینی است که از بخار تحت فشار برای از بین بردن باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و هاگ‌های مضر بر روی وسایلی که در داخل مخزن تحت فشار قرار می‌گیرند استفاده میشود . اقلام برای مدت زمان معینی تا دمای استریلیزاسیون مناسب گرم می شوند. رطوبت موجود در بخار به طور موثر گرما را به اقلام منتقل می کند تا ساختار پروتئینی باکتری ها و هاگ ها را از بین ببرد.

 

اتوکلاوها معمولاً در محیط های بهداشتی برای استریل کردن وسایل پزشکی استفاده می شوند. اقلامی که قرار است استریل شوند در داخل یک مخزن تحت فشار قرار می گیرند که معمولاً به آن اتاقک گفته می شود. سه عامل برای اطمینان از استریلیزاسیون موفقیت آمیز بخار در اتوکلاو ضروری است: زمان، دما و کیفیت بخار.

 

برای برآوردن این الزامات، فرآیند اتوکلاو سه مرحله دارد:

 

فاز تهویه: هوا از استریلیزاسیون جلوگیری می کند و باید در مرحله اول چرخه استریل سازی که به عنوان تهویه مطبوع شناخته می شود از محفظه خارج شود. در دستگاه های استریل کننده بخار از نوع حذف دینامیک هوا، می توان هوا را با استفاده از سیستم خلاء از محفظه خارج کرد. همچنین می توان آن را بدون سیستم خلاء با استفاده از یک سری شستشوی بخار و پالس های فشار جدا کرد. ضدعفونی کننده های گرانشی از بخار برای جابجایی هوا در محفظه استفاده می کنند و هوا را به سمت تخلیه استریل کننده پایین می آورند

 

فاز قرار گرفتن در معرض: پس از حذف هوا، تخلیه استریلیزر بسته می شود و بخار به طور مداوم به محفظه وارد می شود و به سرعت فشار و دمای داخل را به یک سطح از پیش تعیین شده افزایش می دهد. چرخه وارد فاز نوردهی می شود و اقلام برای مدت زمان ثابتی که برای استریل کردن آنها لازم است در دمای استریل نگه داشته می شوند

 

فاز اگزوز: در مرحله آخر چرخه، اگزوز، تخلیه استریلیزر باز می شود و بخار خارج می شود، فشار ظرف را کاهش می دهد و اجازه می دهد اقلام موجود در بار خشک شوند.

بخار با کیفیت برای یک فرآیند استریلیزاسیون موفق اتوکلاو حیاتی است. بخار مورد استفاده برای استریلیزاسیون باید از ۹۷ درصد بخار (بخار) و ۳ درصد رطوبت (آب مایع) تشکیل شده باشد. این نسبت برای کارآمدترین انتقال حرارت توصیه می شود. هنگامی که میزان رطوبت بخار کمتر از ۳٪ باشد، بخار به عنوان بخار فوق گرم (یا خشک) توصیف می شود. بخار سوپرهیت برای انتقال حرارت کارآمد خیلی خشک است و برای استریل کردن بخار بی اثر است

 

چارچوب زمانی چرخه اتوکلاو چیست؟

 

زمان قرار گرفتن در معرض زمان لازم برای استریل کردن دستگاه است و کل زمان چرخه را شامل نمی شود. یک رابطه زمان و دما برای استریل‌سازی مناسب بخار وجود دارد که با آزمایش‌های علمی توسعه یافته است و در تمام روش‌های استریل‌سازی برای ایجاد آنچه به عنوان فاز مواجهه کامل شناخته می‌شود، استفاده می‌شود. دوره های قرار گرفتن در معرض برای استریلیزاسیون بخار با اندازه، شکل، وزن، چگالی و ترکیب مواد دستگاه استریل شده و سایر عوامل متفاوت است.

 

یک اتوکلاو چقدر بزرگ است؟

 

اندازه دستگاه ضدعفونی کننده بر اساس ظرفیت مورد نیاز برای منطقه ای که اتوکلاو در آن استفاده خواهد شد، متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، در یک مطب دندانپزشکی یک اتوکلاو کوچک ممکن است به سادگی روی میز قرار گیرد، جایی که تجهیزات فقط نیاز به استریل کردن بسته های کوچک ابزار دارند. یک ضدعفونی کننده کوچک با استفاده فوری معمولاً در نزدیکی اتاق عمل مورد نیاز است و ممکن است فقط نیاز به پردازش ۱ تا ۳ سینی ابزار در یک زمان داشته باشد. با این حال، اکثر مراکز مراقبت های بهداشتی دارای ماشین های اتوکلاو متوسط ​​یا بزرگ در بخش پردازش استریل خود هستند که می توانند ۱۵ تا ۲۰ سینی ابزار را در هر چرخه یا حتی تا ۶۲۵ پوند ابزار در هر چرخه بسته به اندازه پردازش کنند.

اتوکلاوهای اندازه صنعتی برای فرآیندهای تولید می توانند بسیار بزرگ باشند، برخی از آنها با اندازه یک نیمه کامیون یا هواپیما قابل مقایسه هستند.

 

استفاده از اتوکلاو

 

اتوکلاوها یک روش فیزیکی برای ضدعفونی و استریل کردن ارائه می کنند. آنها با ترکیبی از بخار، فشار و زمان کار می کنند. اتوکلاوها در دما و فشار بالا کار می کنند تا میکروارگانیسم ها و هاگ ها را از بین ببرند.

 

از آنها برای ضد عفونی کردن برخی از ضایعات بیولوژیکی و استریل کردن رسانه ها، ابزار و وسایل آزمایشگاهی استفاده می شود. پسماندهای پزشکی کنترل شده که ممکن است حاوی باکتری، ویروس و سایر مواد بیولوژیکی باشند، توصیه می شود قبل از دفع با اتوکلاو غیرفعال شوند.

 

 

https://health-information.blogsky.com/1401/03/08/post-4/

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 223 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 30 جولای 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.