ویکی دانلودها ده‌ها اپلیکیشن محبوب برای کودکان، در انگلستان خطرناک تلقی می‌شوند - ویکی دانلودها

مؤسسه خیریه انگلیسی ۵Rights که متخصص حفاظت از حقوق دیجیتال کودک است، با شکایتی که در دفتر کمیسر اطلاعات (ICO) ثبت شد، ده‌ها شرکت بزرگ فناوری را متهم کرد که به‌طور سیستماتیک کودکان را در اینترنت به خطر می‌اندازند.

به گزارش گیزچاینا، نویسنده‌ شکایتی که به این اداره ارسال شده، بارونس بیبان کیدرون، رئیس ۵Rights و عضو مجلس اعیان انگلستان است. این مؤسسه خیریه تحقیقات خود را انجام داده و ده‌ها سرویس از جمله سرویس‌های محبوب مانند تیک تاک، اسنپ‌چت، توییتر، اینستاگرام و همچنین پلتفرم‌های کمتر شناخته‌شده Omegle ،Monkey و Kik را متهم کرده است.

در مدارک جمع‌آوری‌شده آمده است که اپلیکیشن‌های تلفن همراه منتشرشده توسط این پلتفرم‌ها دارای گزینه‌هایی هستند که کودکان را تشویق می‌کنند موقعیت مکانی خود را به اشتراک بگذارند و براساس آن تبلیغات شخصی دریافت کنند. به گفته نویسندگان این تحقیق، در پلتفرم‌های مذکور محتواهای خطرناک بالقوه‌ای درباره اختلالات مربوط به غذا خوردن، خودزنی و حتی خودکشی در دسترس است. این اپلیکیشن‌ها قبل از ارائه دسترسی به کاربران برای ویژگی‌های نامناسب مانند چت تصویری با افراد ناشناس، سن آن‌ها را کاملاً بررسی نمی‌کنند. علاوه بر این، پلتفرم‌های بازی نیز به‌صورت گسترده داده‌های کاربران را با شرکت‌های شخص ثالث، از سرویس‌های تبلیغاتی مانند گوگل گرفته تا خدمات تحویل غذا مانند Grubhub، اوبر و پلتفرم‌های اجتماعی از پینترست گرفته تا فیسبوک به اشتراک می‌گذارند.

کودکان در فضای مجازی

پس از اینکه یک سال به شرکت‌ها زمان داده شد تا تغییرات لازم را در سیاست‌های خود اعمال کنند، کد انطباق سن بریتانیا (یا کد کودکان) در اوایل سپتامبر به اجرا درآمد. براساس برخی گزارش‌های منتشرشده، کد کودکان اتفاقی نوآورانه است که نقض آن پیامدهایی مشابه نقض مقررات عمومی حفاظت از داده‌های اروپایی (GDPR) دارد. اعضای سنای آمریکا و کنگره از غول‌های فناوری آمریکایی خواسته‌اند داوطلبانه الزامات این سند برای کودکان آمریکایی را رعایت کنند. در نتیجه، پلتفرم‌های اجتماعی اصلی از جمله یوتیوب، اینستاگرام و تیک‌تاک تغییراتی در خدمات خود ایجاد کرده‌اند؛ اما مشکلات زیادی همچنان باقی است. این شکایت جزئیات نقض قوانین در ۱۰۲ پلتفرم را نشان می‌دهد.

اپلیکیشن‌های خطرناک

برای اهداف تحقیقاتی، نویسندگان پروژه دستگاه‌هایی را که اندروید یا iOS داشتند و متعلق به کودکان ۸، ۱۳ و ۱۵ ساله بودند در اختیار گرفتند. آن‌ها توانستند ۱۶ اپلیکیشن دوست‌یابی را از اپ استور بارگیری کنند که از آن‌ها می‌توان به Tinder ،Happn ،Find Me A Freak ،Bumble و گزینه‌های دیگر اشاره کرد که با استفاده از حساب آی‌کلاد یک فرد ۱۵ ساله قابل دسترسی هستند. سن قانونی استفاده از چنین اپ‌هایی حداقل ۱۸ سال است؛ اما افراد تنها یک دکمه که تأیید می‌کند به سن قانونی رسیده‌اند، با دانلود آن فاصله دارند. ده‌ها اپلیکیشن مانند Omegle وجود دارد که به کاربران امکان می‌دهند با غریبه‌ها در قالب متن یا ویدئو چت کنند. در این اپ‌ها اگر فردی زیر ۱۸ سال سن داشته باشد باید با رضایت والدین از پلتفرم استفاده کند؛ اما هیچ مکانیزمی وجود ندارد که تأیید کند والدین در واقع رضایت خود را اعلام کرده‌اند.

مقاله‌های مرتبط:

الگوریتم پیشنهاد که در پلتفرم‌های مختلف استفاده می‌شود نیز حاوی موارد مضر است و ایمنی کودکان را به خطر می‌اندازند. به‌عنوان مثال، اینکه بزرگ‌سالان غربیه به‌عنوان دوست به کودکان پیشنهاد شوند اتفاقی خطرناک است. حتی می‌توان در توییتر به‌راحتی به محتوایی درباره خودزنی دسترسی پیدا کرد. افراد زیر سن قانونی به نتایج جستجو برای چنین پرسش‌هایی و همچنین هشتگ‌های مرتبط با آن‌ها دسترسی آزاد دارند. این نتایج حاوی تصاویر و حتی دستورالعمل‌هایی است که نه‌تنها توسط قوانین انگلستان ممنوع شده، بلکه برخلاف قوانین خود پلتفرم است و برای کودکان نامناسب تلقی می‌شود.

طی تحقیقات ۵Rights، به اپلیکیشن چت تصویری Monkey نیز پرداخته شده است که کاربران را تشویق می‌کند برای پیدا کردن افراد حاضر در نزدیکی محل خود، لوکیشن دستگاه را روشن کنند. این افراد می‌توانند هر کسی باشند؛ حتی غریبه‌های بزرگ‌سالی که قصد اذیت و آزار کودکان دارند. در اسنپ‌چت کاربران زیر ۱۶ سال نمی‌توانند از Snap Maps استفاده کنند و این مسئله‌ی خوبی به نظر می‌رسد. البته نویسندگان این تحقیق مطمئن هستند که این پلتفرم نیز مطمئن می‌شود که برای اهداف تبلیغاتی به لوکیشن کاربران دسترسی داشته باشد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 245 views بار دسته بندی : معرفی نرم افزار تاريخ : 8 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.