ویکی دانلودها تفاوت لنز پرایم و زوم چیست؟ کدام یک برای عکاسی پرتره مناسب تر است؟ - ویکی دانلودها

تفاوت لنز پرایم و زوم چیست؟ کدام یک برای عکاسی پرتره مناسب تر است؟

معمولا دوربین‌های DSLR و یا بدون آینه با یک لنز کیت ارائه می‌شوند. اما در شرایطی خرید لنز اضافه و انتخاب بین لنز زوم و پرایم به کاربران توصیه می‌شود. به این دلیل ما در ادامه به تفاوت لنز پرایم و زوم پرداخته‌ایم.

لنزها یکی از مهم‌ترین تجهیزات مورد نیاز در عکاسی هستند و می‌توانند روش نگاه کردن به منظره‌یاب دوربین را تعریف کنند. درواقع یک لنز باکیفیت می‌تواند در یک دوربین مبتدی باعث شود تا دوربین تصاویر خیره‌کننده‌ای را ثبت کند. به همین دلیل در بسیاری مواقع پرداخت هزینه بالا برای لنز ارزش خرید بالایی خواهد داشت. اما برای خرید یک لنز مناسب باید اطلاعاتی هم داشته باشید.

برای خرید لوازم مورد نیاز می تونید به فروشگاه اینترنتی مرکز تکنولوژی ایده مراجعه کنید.

در اینجا می‌توانید با لنزهای مناسب دوربین‌های کانن آشنا شوید و اگر یکی از کاربران دوربین‌های نیکون نیز هستید، خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می‌دهیم. حالا ما در این مقاله قرار است به دلیل متداول بودن لنزهای پرایم و زوم که قابلیت‌های بالایی دارند و امکانات خوب عکاسی را فراهم می‌آورند، به تفاوت لنز پرایم و زوم بپردازیم و ببینیم کدام یک در چه شرایطی به دیگری ارجحیت دارد و برای عکاسی پرتره مناسب‌تر است.

لنز پرایم چیست؟

لنز پرایم را می‌توان به عنوان لنزی استاندارد معرفی کرد که فاقد بزرگنمایی است. این لنزها فاصله کانونی و میدان دید ثابتی را در اختیار کاربران قرار خواهند داد. البته شاید بسیاری از کاربران از ویژگی ثابت بودن فاصله کانونی آن خرده بگیرند؛ اما این طورها هم نیست و نباید از مزایای این نوع از لنزها غافل بود.

درواقع لنزهای پرایم چون اجزای اضافه ندارند، می‌توانند بر روی سایر ویژگی‌های مهم در عکاسی تمرکز بیشتری داشته باشند. به‌طوری‌که در غیاب این پیچیدگی‌ها، لنزهای پرایم قادر خواهند بود تصاویر شارپ‌تر و واضح‌تری را ثبت کنند. البته در این زمینه باید به قیمت و کیفیت لنز نیز توجه داشت و در بررسی تفاوت لنز پرایم و زوم زمانی که دو لنز در دوربین DSLR قیمتی مشابه داشته باشند، می‌توانیم بگوییم که تصاویر ثبت شده با لنز پرایم معمولا‌ شارپ‌تر هستند.

 

البته این همه ماجرا نیست و به طور کلی لنز پرایم وزن سبک‌تری نیز دارد. به طور معمول در دوربین‌های بدون آینه برخی از لنزهای پرایم که طول کمتری نسبت به عرضشان دارند، انتخاب بهتری خواهند بود.

در کنار همه مزایایی که لنزهای پرایم دارند، فاصله کانونی ثابت از ایرادات آن‌ها محسوب می‌شود. درواقع برای ثبت صحنه‌های ورزشی و اکشن پیشنهاد می‌شود از لنزهای زوم استفاده شود و درواقع اولین تفاوت لنز پرایم و زوم هم همین مورد است. برای صحنه‌های ورزشی می‌توان لنز زوم را در حالت ثابت قرار داد و به عکاسی پرداخت؛ اما در مورد لنز پرایم باید اشاره کنیم که می‌بایست کاربر زمان کافی برای تنظیم فاصله با سوژه را داشته باشد. این موضوع می‌تواند کار در برخورد با سوژه‌های متحرک را مشکل کند.

لنز زوم چیست؟

حالا که با لنز پرایم و تا اندازه‌ای تفاوت لنز پرایم با لنز زوم آشنا شدید، باید در مورد لنزهای زوم اشاره کنیم که این لنزها معمولا در ثبت صحنه‌هایی با سوژه‌های متحرک و اکشن مانند ثبت رویدادهای ورزشی مناسب‌تر هستند. درواقع به لطف بهره‌مندی از فاصله کانونی متحرک این نوع از لنزها چنین توانایی‌هایی دارند. اما شاید تنها خرده‌ای که می‌توان از از این لنزها گرفت این باشد که در این لنزها از عناصر زیادی استفاده شده است؛ چراکه با این حساب دیافراگم با لنزهای زوم امکان گسترده‌تر شدن حداکثری را ندارد و کاربر نمی‌تواند آن را خیلی باز کند. بنابراین دوربین نور کمتری دریافت کرده و ممکن است تصاویر ثبت شده در نور ضعیف با افت کیفیت مواجه شوند.

تفاوت لنز پرایم و زوم در چیست؟

با توجه به توضیحی که در مورد لنزهای پرایم و لنزهای زوم بیان کردیم، مشخص شد که هر کدام از این لنزها می‌توانند در شرایط مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. درواقع به دلیل بالاتر بودن وضوح تصاویر ثبت شده با لنز پرایم در مقایسه با لنز زوم و همچنین وزن سبک و اندازه کوچک‌تر آن برای عکاسان مبتدی لنزهای پرایم می‌توانند انتخاب خوبی باشند. اما برای آن دسته از عکاسانی که معمولا سوژه‌های عکاسی‌شان در حال حرکت است یا از صحنه‌های اکشن عکاسی می‌کنند، پیشنهاد ما لنزهای زوم خواهد بود.

مرکز تکنولوژی ایده فروشگاهی در دستان تو ، با خیالی راحت خرید کنید.

از طرفی کار با لنزهای زوم راحت‌تر است؛ اما در لنزهای پرایم کاربر برای تنظیمات لازم بین سوژه و لنز نیاز دارد تا کارهای بیشتری انجام دهد. به همین دلیل معمولا برای عکاسان مبتدی انتخاب بهتری خواهد بود تا بتوانند درک بالاتری از تنظیمات دوربین داشته باشند.

 

 

لنز مناسب عکاسی پرتره کدام است؟

تا بدین جا دانستیم که بهره‌مندی از حداکثر عرض دیافراگم با لنزهای پرایم قابل دسترسی است. بنابراین می‌توان گفت این نوع از لنزها برای سوژه‌هایی که عمق میدان دید سطحی دارند یا درواقع تصاویر پرتره مناسب خواهند بود. علاوه بر این اگر عکاسی در نور ضعیف انجام می‌شود لنزهای پرایم نیز انتخاب بهتری هستند؛ چراکه آن‌ها می‌توانند با استفاده از حداکثر عرض دیافراگم تصاویری شارپ‌تر را ثبت کنند.

البته بماند که انتخاب لنز برای عکاسی پرتره به عوامل دیگری همچون اندازه سنسور و فاصله کانونی نیز بستگی دارد؛ اما به طور کلی تصاویر پرتره با کنتراست و وضوح بیشتر و انعکاس نور کمتر همراه خواهند بود.

تفاوت لنز پرایم و زوم چیست؟ کدام یک برای عکاسی پرتره مناسب تر است؟ در اینجا به پایان رسید لطفا نظرات خود را برای ما ثبت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره می توانید به مرکز تکنولوژی ایده مراجعه نمایید.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 275 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 29 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.